Blog Archive

Wednesday, October 5, 2016

احتمال مصادره تابلوهای موزه هنرهای معاصر





 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قصد دارد برای نخستین بار مجموعه بسیار نفیسی از آثار موزه هنرهای معاصر ایران را در دو کشور اروپایی آلمان و ایتالیا به مدت هفت ماه به نمایش بگذارد اما کارشناسان و برخی از هنرمندان می گویند که ارسال این مجموعه بزرگ به اروپا مخاطراتی دارد از جمله اینکه ممکن است کشورهای اروپایی بر خلاف تعهدات خود این آثار را به بهانه‌های مختلف مصادره کنند.


به گزارش الف، در همین راستا، برخی از هنرمندان مطرح کشور، هفته گذشته جلسه ای مشترک با مسئولان این حوزه داشتند اما بعد از بیرون آمدن از این جلسه رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران گفت که نگرانی و دلشوره ها افزایش پیدا کرده است.

همچنین مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در مورد اثاری که قرار است به مدت هفت ماه به کشورهای اروپایی انتقال داده شود، گفت: حدود دو سال قبل با آلمانی ها صحبت کرده و سال گذشته یک توافقنامه ای بستیم و در دو سه هفته اخیر هم این قرار داد به امضاء رسید که قرار است در ابتدا این آثار به برلین منتقل شود و سپس به رم برود که 30 اثر از هنرمندان خارجی و 30 اثر هم از هنرمندان داخلی انتخاب شده است.

اما نگرانی ها از این بابت است که قراره بزرگترین محموله بسیار ارزشمند هنری موجود در موزه هنرهای معاصر برای مدتی به دو کشور اروپایی فرستاد شود و از نظر هنرمندان مشخص نیست که آیا کشورهای اروپایی زیر قول و قرارشان زده و برای پس دادن این آثار دبه در آورده اند و یا خیر، و یا اینکه مدعیان جدیدی برای مالکیت این آثار در اروپا به وجود بیاید.

به گفته مسئولین، برخی از این اثار که به اروپا انتقال داده میشوند قبل از انقلاب فردی آنها را خریداری کرده است و نگرانی ما این است که مبادا در آنجا ادعایی شده و این آثار ضبط شود.

پیش تر رادیو آلمان به نقل از به گزارش "فرانکفورتر آلگماینه ‌تسایتونگ" نوشته بود: حکومت ایران پس از ۳۵ سال قصد دارد این مجموعه ‌کم‌نظیر از هنر مدرن را در کشورهای جهان به نمایش بگذارد؛ مجموعه‌ای که فرح دیبا، همسر محمرضا شاه پهلوی گرد آورد و پس از پیروزی انقلاب در ایران به فراموشی سپرده شد.

این نشریه آلمانی می‌نویسد، هر چند که این تابلوها در انباری در ایران خاک می‌خوردند اما هنردوستان در غرب آنها را فراموش نکردند.

فرح دیبا در مصاحبه‌ای با مجله گاردین گفته: «این گنجینه یک ثروت ملی است و امیدوارم که خوب از آن محافظت کنند.»

__,_._,___

No comments:

Post a Comment